RSS

Köpenhamn 1, 2, 3

02 Apr

Så har det redan gått några dagar och likt en katt i ny miljö har jag acklimatiserats och närmast förälskat mig i min nya ägare (Köpenhamns stad). Jag är fortfarande skeptisk till vissa personlighetsdrag hos min nya ägare, men hon växer på mig.

Jag har alltid haft ett förhållande med Köpenhamn. Alltid älskat personligheten, stämningen som växlar beroende på i vilket kvarter du befinner dig, som växlar beroende på årstiden, som växlar beroende på humör. Amager, där jag bor just nu, är underbart! Men det är ett helvete att uttala, men typ Amaa med stumt g och r. Tack danskan. Jag åkte till Vesterbro i söndags och påmindes då om hur underbart det är där! Jag ser framemot sommaren då Johan och jag får vandra cykla runt och ”känna” på statsdelarna, och känna efter i vilken stadsdel vi hör hemma. Att vi hör hemma i Danmark och i Köpenhamn är det inget snack om. Men vilka är våra kvarter? Just nu ligger Amager med Islands Brygge och Amager Strand samt Vesterbro (inte Istedgade dock) högt på listan. Christianshavn är alldeles underbart men också alldeles för dyrt.

Tillsvidare kommer vi att hållas på Amager i alla fall. Det står nämligen klart att vi får hyra en lägenhet i stadsdelen Ørestad fr.o.m med maj. Yay! Hjärtinfarkt avvärjd för tillfället. Om ni någonsin sökt en liten hyreslokal i centrum av en huvudstad vet ni vad för en hjärtinfarkt jag talar om, den som förorsakas av stress, sömnlöshet och tanken om att vara bostadslös.

Nu när våren kommit med besked har jag vågat vistas utomhus igen. Här är några bilder från i söndags och från en lång lenkki jag gjorde i måndags. Sedan igår så jobbar jag igen. Och det är härligt att jobba skall jag berätta! Härligt, härligt och härligt. Seriöst jobb, seriöst företag och fantastiska medarbetare. Precis vad jag behövde efter helvetesvintern 2014.

 

Bild

Med Henna på open mic på Vesterbro.

Bild

Vid Amager Strandpromenad.

Bild

Ål you need.

Bild

Christianshavn – vid kanalerna kan man missta sig och tro att man är i Amsterdam.

Bild

Vårsolen möter Borgen.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 02/04/2014 i Okategoriserade

 

2 svar till “Köpenhamn 1, 2, 3

  1. Patricia

    02/04/2014 at 19:16

    Vad skönt att höra ni har hittat bostad! Och att ditt nya jobb verkar vara bra. Är så glad för din/er skull 🙂

     
    • sofia

      02/04/2014 at 20:24

      Tack vännen! Vi är också glada 🙂 Det verkar bra på jobbet, bara varit där två dagar än men so far so good. Vi hinner kanske inte ses under euroviisut men du är så hjärtligt välkommen på besök till oss i Ørestad vid ett annat tillfälle. Det är en stor tvåa med fin utsikt och stor balkong där vi kan sitta och pimpla vin sen!

       

Kommentera

 
